.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, juni 03, 2006

Sacha liever achter de camera

"Ik word eigenlijk liever niet geportretteerd", zegt Sacha de Boer zaterdag in Volkskrant Magazine. "Ik ben liever degene die zelf de portretten maakt."

Van 10 juni t/m 16 juli exposeert Sacha de Boer bij Galerie RudolfV, Kerkstraat 427 te Amsterdam.


zelfportret Sacha de Boer

vrijdag, juni 02, 2006

Herman Hoeneveld gecremeerd

Journalist en docent Herman Hoeneveld is vanmiddag gecremeerd. Hij overleed afgelopen weekeinde na een slopende ziekte. Herman Hoeneveld was sinds 2003 vaste docent Fotoredactie bij Centrum voor Communicatie & Journalistiek (Hogeschool Utrecht). Ruim twintig jaar leverde hij artikelen over fotografie, kunst en cultuur aan Kunstbeeld en P/F. Vanaf 1990 schreef hij voor De Journalist over fotojournalistiek.


Washington Post slankt af

De Amerikaanse kwaliteitskrant The Washington Post laat aan het eind van dit jaar negen oudere fotojournalisten uit zijn staf afvloeien vanwege noodzakelijke bezuinigingen. Onder de negen zijn ook bekende namen als Pulitzerprijswinnaar Lucian Perkins en World Press Photo-winnares Dayna Smith. Ter compensatie wordt hen een tweejarig freelance-contract aangeboden. Door de afslanking wordt de groep staf-fotografen teruggebracht tot een aantal van 36 (nog altijd een respectabel aantal).

The Washington Post heeft te maken met teruglopende oplages en lagere advertentie-inkomsten die een ingreep noodzakelijk maakten. Ook 61 schrijvende journalisten van de krant hebben een vervroegde uittreding geaccepteerd.

donderdag, juni 01, 2006

'Slim' Aarons overleden

De Amerikaanse persfotograaf George Allen 'Slim' Aarons, vooral bekend door zijn foto's van beroemdheden, is op 89-jarige leeftijd overleden in New York. Hij had al geruime tijd hartklachten.

Aarons, die in de Tweede Wereldoorlog als legerfotograaf in Noord-Afrika werkte, fotografeerde beroemdheden als Humphrey Bogart, Louis Armstrong, Lauren Bacall, Marilyn Monroe, de Kennedy's en prinses Diana. Ook maakte hij veel foto's van gangster 'Lucky' Luciano, met wie de fotograaf over Sicilië reisde.

Het werk van Aarons verscheen in bladen als Life, Vogue en Harper's Bazaar. In 1974 verscheen zijn fotoboek 'A wonderful time: an intimate portrait of the good life', dat een verzamelobject werd.

Bron: Novum.


Een Dubbelman aan de muur?

De Volkskrant is begonnen met een fotobestelservice. Via de website van de Volkskrant kunnen de meeste foto's van de eigen Volkskrant-fotografen door lezers nabesteld worden.

Kunt u ook eens een echte Dubbelman aan de muur hangen. (Ook voor de sportliefhebbers.)


Bild beboet om intieme foto's van jetset-minister

Een Oostenrijkse rechter heeft het Duitse boulevardblad Bild een boete opgelegd van 40.000 euro wegens het plaatsen van geheim gemaakte foto's van de Oostenrijkse minister van Financiën Karl-Heinz Grasser. De bewindsman werd gefotografeerd met zijn echtgenote Fiona Swarovski. Zij vormen Oostenrijks bekendste glamourkoppel.

De intieme foto's verschenen onder de kop "Dieser Finanzminister hat alles im Griff". Al eerder publiceerde Bild foto's van het paar met bijschriften als "Capri. Sie knutschen. Sie züngeln. Sie spielen neckische Hoppe-hoppe-Reiter-Spielchen. Verknalltheit total. Amore Caprese. Münder auf! Zungen raus! Österreichs Finanzminister Karl-Heinz Grasser (36) hat sexy Kristall-Erbin Fiona Swarovski (40) fest im Griff".

Volgens Bild is er inderdaad sprake geweest van een inbreuk op de privacy en van een "bedrijfsongeval". "Maar als zulke foto's bestaan, dan moeten ze openbaar worden gemaakt. Als wij het niet hadden gedaan, had iemand anders het wel gedaan."


Nikon introduceert D2Xs

Nikon heeft vandaag een nieuwe professionele DSLR geïntroduceerd: de D2Xs.



De verschillen met de D2X zijn:

Een nieuwe LCD-monitor met extra brede kijkhoek (zoals bekend van de D200).

Een nieuwe accu met vergroot uithoudingsvermogen tot 3800 opnamen.

Bij de high speed cropping mode wordt het niet gebruikte deel van de zoeker verduisterd.

Het lichtmeetsysteem past zich automatisch aan aan de cropping mode.

Een zwart-wit instelling (bij gebruik van RAW-bestanden kunnen achteraf de kleuren weer worden hersteld).

In-camera image cropping in elke playback-instelling.

De mogelijkheid om camera-instellingen te bewaren en te laden.

Een gebruiksvriendelijk "Recent Settings" menu zoals bekend van de D200.

Meer ISO-instellingen (al blijft het ISO bereik ongewijzigd) inclusief een Auto-ISO stand.

Een nieuw kleurenschema voor de menu's.

Een grotere "burst".

De tijdsduur van de focus lock kan worden ingesteld.

Meerdere tone curves kunnen in de D2Xs worden geladen.

Bij de Auto-ISO stand kan een gewenste sluitertijd worden ingevoerd.

"Image authentication" is mogelijk via hardware (een USB-sleutel) en software, opdat het systeem niet gehacked kan worden.


Meer informatie over de D2Xs vindt u bij Nikon.


woensdag, mei 31, 2006

"Een betere foto maken. Dát is revolutie!"

Het Belgische ochtendblad citeerde vandaag vrijelijk uit een eerder interview dat de Volkskrant hield met Oliviero Toscani.

Een mooie Toscani-quote die het herhalen meer dan waard is:

"Zeggen dat McDonald's fout is en weg moet, is net zoiets als roepen dat je tegen fotografie bent omdat je ergens een lelijke foto hebt gezien. Weet je wat je dan moet doen? Een betere foto maken. Dát is revolutie - niet het geschreeuw op straat."


Nieuws over Perpignan

Vandaag is door de organisatie van het Visa pour l'image-fotofestival, dat jaarlijks in Perpignan wordt gehouden, een gedeelte van het programma bekendgemaakt.

Begin september zijn in het Zuid-Franse stadje tentoonstellingen te zien van Eric Baudelaire, Peter Dejong (The Best of), Elliott Erwitt, Claudia Guadarrama, Todd Heisler, James Hill, Henri Huet, Lynn Johnson, Diego Levy, Gerd Ludwig, Jean-Luc Manaud, Hiromi Nagakura, Bruno Stevens en Alvaro Ybarra Zavala.

Bovendien een expositie onder de naam Covering the quake (door 16 Reuters-fotografen) en "Katrina" (verzameld werk van Thomas Dworzak, Paolo Pellegrin, Kadir van Lohuizen en Stanley Greene). Daarnaast de gebruikelijke Franse selectie "Daily Press" en de World Press Photo-tentoonstelling.

Kortom, veel van de "usual suspects" zijn weer aanwezig. Mijn advies: Neem een dikke portemonnee en een sterke maag mee!

Tot slot: festivaldirecteur Jean-François Leroy is not amused door het grote aantal ingestuurde foto's van weduwen en moeders met foto's van gesneuvelde soldaten (of andere betreurde familieleden) in hun armen geklemd:

We can no longer refer to it as a fashion or trend; there were so many reports sent in this year which were nothing more than a series of posed shots showing people clutching the portrait of a loved one now dead – victims of the tsunami, of Chernobyl, famine or war – we could have done an entire festival with the same type of report. How boring! Do we really need to point out that the sum total of individual stories can never – or so rarely – tell a full story. And when a trend becomes a system, then we really have the ultimate form of boredom!

(Toe maar. Of misschien is meneer Leroy gewoon wat chagrijnig door het slechte weer in Parijs, of de voorraad aan drank en sigaretten was net uitgeput.)


Uitspraak fotograaf over Verdonk valt verkeerd bij ANP

De opmerking van fotograaf Arie Kievit over Rita Verdonk die ik onlangs opdook uit een klein berichtje op pagina 18 van de Volkskrant, is bij zijn werkgever ANP in het verkeerde keelgat geschoten.

(Wie het wil teruglezen: Verdonk mag niet mooi op de foto)

ANP-hoofdredacteur Rob de Spa vindt een dergelijke uitspraak niet professioneel en onderzoekt de kwestie. Kievit heeft in een reactie inmiddels laten weten dat zijn opmerking een grapje was in een gesprek dat vooral ging over de techniek.

De Spa is in afwachting van een reactie van de Volkskrant. De betreffende verslaggeefster die Kievit interviewde is momenteel met vakantie. Mocht Kievits uitspraak naar haar inschatting toch serieus bedoeld zijn geweest, dan mag hij voor het ANP niet meer in het parlement fotograferen.


dinsdag, mei 30, 2006

Nieuwe editie WPP-blad Enter online

De vierde editie van het online World Press Photo-magazine Enter is online, met interessante en leeswaardige artikelen.

Helaas viel mijn oog meteen al op een storende slordigheid;

In de festival-agenda staat vermeld:

Visa pour l'Image, Perpignan, France
Dates: 2 - 17 September 2006 (professional week)


Maar de 'professional's week' is de eerste week van het festival en duurt zeker niet tot en met de zeventiende september. Op 10 september zijn de professionals letterlijk en figuurlijk gevlogen.


NRC slaat meer dan één plank mis

Vandaag in NRC Handelsblad een lariekoek-artikel over fotobladen, geschreven door iemand die zichzelf voortdurend tegenspreekt.

Het artikel opent met: Het succes van de digitale camera zorgt ervoor dat fotografiebladen hun oplage zien stijgen.

Even later: Vorige week maakte de uitgever bekend dat Focus het blad Digifoto heeft overgenomen. De kleine redactiestaf van Digifoto lukte het niet om het hoofd boven water te houden.

Ook in de opening: Er wordt (in de fotobladen, red.) allang niet meer alleen bericht over de nieuwste fototoestellen.

Verderop in het artikel wordt betoogd: Digifoto richtte zich meer op de cultuur van de fotografie, terwijl wij (Focus, red.) toch veel pagina’s inruimen voor technische verhalen en testen.

Dus: Digifoto ging qua oplage zó goed dat het de poorten moest sluiten, en juist Digifoto dat (heel modern zoals in de eerste alinea wordt toegejuicht) niet alleen berichtte over nieuwe toestellen maar ook over de cultuur van de fotografie moet het onderspit delven tegen bladen als Focus die vooral nieuwe camera's introduceren en tests doen.

Misschien had NRC-redactrice Olga van Ditzhuyzen haar artikel eens moeten nalezen voordat het naar de drukkerij ging.


maandag, mei 29, 2006

"Abbey Road"-fotograaf Iain MacMillan overleden



De Britse fotograaf Iain MacMillan is op 67-jarige leeftijd aan kanker overleden, zo meldt maandag de krant The Times. Volgens de krant overleed de man reeds op 8 mei.

MacMillan maakte, in het bijzonder in de 'swinging sixties', naam als fotograaf van de rock- en popscène. Zijn allicht bekendste opname is de cover die hij maakte voor het Beatles-album "Abbey Road" uit 1969. Op die hoes zie je hoe de Fab Four het zebrapad oversteken op de Londense Abbey Road, niet ver van hun platenstudio.

De opname zorgde destijds voor hevige debatten omdat sommige fans in de foto een bewijs zagen dat Paul McCartney niet meer in leven was. Reden was dat Macca in vergelijking met de drie anderen van de Fab Four uit de pas loopt, geen schoenen draagt en in de achtergrond een autokenteken '28IF' valt te ontwaren. De pre-Dan Brownse samenzweringstheoretici lazen dat als volgt: "If McCartney were still alive, he'd be 28" (Als McCartney nog in leven was, zou hij nu 28 jaar oud zijn).

Bron: HBVL.


Chasing Angelina - Paparazzi and Celebrity Obsession

Komend weekeinde zendt CNN de documentaire Chasing Angelina uit. Het onderwerp van deze documentaire is de paparazzi-gekte rondom beroemdheden.



Uit het persbericht:

CNN neemt de kijkers mee op een wilde reis, een paparazzi-achtervolging met als doel de mooiste 'money-making' shots van Jolie en haar baby.

Hoe ver kun je te ver gaan op zoek naar nieuws over het leven van beroemdheden? Voor de documentaire Chasing Angelina, spreekt CNN met verschillende betrokkenen bij de mediajacht op beroemdheden, zodat de kijker zelf kan oordelen.

Menigmaal schrijven de sterren zelf de scripts van hun eigen reality show. Larry Hackett, managing editor van People magazine, vertelt CNN dat de tip dat Jolie zwanger was kwam van een persoon uit haar directe omgeving. Feitelijk geven veel sterren toe samen te werken met de roddelpers. In de documentaire erkennen Mariah Carey en Ashlee Simpson dat zij het leuk vinden om voor showbizz fotograaf, Kevin Mazur, te poseren, en hij weet wel waarom. Mazur laat de perstribunes voor wat het is en maakt zijn plaatjes direct op de rode loper, met instemming van de sterren die hij fotografeert.

Hackett vertelt in de documentaire dat People probeert te vermijden om opzettelijk 'vals' te zijn tegen beroemdheden die in moeilijkheden verkeren. Managing editor Peter Castro zegt dat People soms verhalen niet publiceert uit een gevoel van verantwoordelijkheid en 'fair play'. Deze houding leidt er soms toe dat het blad wordt 'beloond' met grote scoops wanneer sterren iets belangrijks te melden hebben aan het publiek.

Maar niet alle media vinden het noodzakelijk om contact te hebben met een beroemdheid voordat wordt overgegaan tot publicatie. Bonnie Fuller, chief editorial director van American Media Inc., zegt "in veel gevallen is het niet nodig om de ster zelf te spreken om een verhaal te krijgen." En Frank Griffin, die aan het roer staat van het paparazzi-bureau Bauer-Griffin, vraagt de sterren niet om toestemming om plaatjes van hen te maken die later wellicht 'goud' opbrengen. "Het is eigenlijk net een veiling... je verkoopt ze aan de hoogste bieder," aldus Griffin.

Chasing Angelina - Paparazzi and Celebrity Obsession wordt uitgezonden op:
Zaterdag 3 juni om 21.00 uur
Zondag 4 juni om 21.00 uur


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.